DAP SOLUTION AS – ARBEIDSREGLEMENT

Formål og omfang
Disse retningslinjene fastsetter regler for opptreden og arbeidsstandarder for ansatte i DAP Solution AS som er utplassert ved norske verft. De supplerer arbeidsavtalen, kundens lokale HMS-prosedyrer (Helse, Miljø og Sikkerhet) samt norsk lov (Arbeidsmiljøloven). Manglende kunnskap om disse reglene fritar ingen for ansvar.
A. FORBUDT ADFERD (BRUDD PÅ REGLEMENTET)
-
Møte på jobb påvirket av alkohol, narkotika eller medikamenter som svekker funksjonsevnen.
-
Inntak av alkohol/rusmidler på arbeidsplassen, i firmabil eller i innkvartering der dette er forbudt.
-
Å nekte alkohol-/rusmiddeltest.
-
Arbeid uten gyldig Permit-to-Work (PTW) eller påkrevde sertifikater/bevis (Hot Work, Arbeid i høyden, Truck/Forklift, Gas Tester).
-
Manglende bruk av påkrevd PVU/PPE (hjelm, briller, vernesko, hansker, maske) eller bevisst skade på PVU.
-
Å ignorere kundens HMS-regler (LOTO, PTW, alarm/evakuering, oppmøtested/muster point).
-
Omgåelse av maskinvern; arbeid uten energi-isolering.
-
Fysisk/verbalt vold, trakassering, mobbing, trusler, grovt språk, diskriminering.
-
Tyveri, hærverk, underslag av verktøy, materiell eller drivstoff.
-
Forfalskning av timelister, sertifikater, signaturer eller dokumenter.
-
Ugyldig fravær, gjentatt forsinkelse, å forlate arbeidsstedet uten tillatelse; no-show.
-
Å nekte å utføre arbeid som er avtalt og sikkert (du kan alltid nekte uforsvarlig/ufarlig arbeid – Stop Work).
-
Private oppdrag i arbeidstiden; interessekonflikter.
-
Medbringelse av våpen/farlige gjenstander/stoffer; brudd på brannvern; røyking utenfor tillatte soner.
-
Foto/video og publisering fra arbeidsplassen uten skriftlig samtykke fra kunde og DAP.
-
Deling av konfidensiell informasjon (teknisk, kommersiell, personopplysninger).
-
Kjøring av firmabil i påvirket tilstand; manipulering av drivstoff, kort eller bom/toll-systemer.
-
Å skjule ulykker/nestenulykker eller unnlate å melde HMS-hendelser; hindre revisjoner/undersøkelser.
-
Å skjule eller oppgi uriktige opplysninger om kvalifikasjoner/erfaring.
-
Bruk av utløpte sertifikater; sveising i strid med WPS/PQR.
-
Arbeid uten helsemessig skikkethet (fitness for duty) eller i sterkt trøtt tilstand.
-
Brudd på orden/regler i innkvartering (støy, alkohol, uvedkommende gjester, skader).
-
Kjøring i arbeidsdress, røyking eller forsøpling i firmabil.
-
Privat bruk av firmabil uten tillatelse; manglende retur av utlevert utstyr etter prosjekt.
-
Uriktige opplysninger om sykdom, fravær eller utgifter.
B. ANSATTES PLIKTER
-
Kjenne til og følge norsk lov, kundens regler og dette reglementet; samarbeide med HMS og verneombud.
-
Møte presis og være arbeidsdyktig; melde sykdom før skift og holde kontakt med koordinator.
-
Delta på induksjon/TBT, HMS-opplæring; kjenne lokale PTW- og beredskapsprosedyrer.
-
Bruke riktig PVU og melde mangler/skader.
-
Før korrekte timelister godkjent av formann; leveres til lønn i tide.
-
Melde ulykker/nestenulykker/NCR umiddelbart (skriftlig rapport innen 24 timer).
-
Opprettholde orden (5S) på arbeidsplass, i bil og innkvartering; kildesortere; melde spill/utslipp.
-
Ta vare på kundens og selskapets eiendeler; korrekt bruk og retur av verktøy/PVU/kort.
-
Ha med originale sertifikater/bevis på arbeidsstedet; holde dem gyldige.
-
Taushetsplikt og vern av data (GDPR).
-
Profesjonell kommunikasjon og opptreden — også utenom arbeidstid (butikker, transport, innkvartering).
-
Gi DAP korrekte opplysninger om kvalifikasjoner/erfaring; melde endringer i persondata, bevis og helsetilstand.
C. KRAV TIL ENGELSKKUNNSKAPER
-
Du skal beherske engelsk på et nivå som gjør at du kan:
-
forstå instruksjoner fra formann/leder,
-
delta på TBT/induksjon,
-
forstå HMS-regler og nødkommunikasjon.
-
-
Mangelfulle engelskkunnskaper, bekreftet av kunden eller DAP, kan medføre umiddelbar avslutning og demobilisering for egen regning (innenfor lov og avtale).
D. ARBEIDSORGANISERING, FØRSTE DAG OG LOKALE REGLER
Losji og nattero
-
Nattero i losji gjelder kl. 22:00–06:00. Vennligst merk at prosjektet kan ha nattskift; vi ber derfor om ro også på dagtid.
-
Forbudt: støy, høy musikk, fester, å ta imot uautoriserte gjester, alkoholbruk, røyking utenfor tillatte områder.
-
Brudd kan medføre: advarsel, belastning av kostnader, demobilisering og/eller oppsigelse – jf. kapittel M.
-
Første dag: pliktig oppmøte hos kundens Formann/Foreman og kontakt med DAP-koordinator (telefon/SMS).
-
Plikt til selv å gjøre seg kjent med regler for verft, kantine og innkvartering – finnes på stedet og på verftets nettsider.
-
Følg arbeidstid, pauser og hviletid (arbeidstid/hviletid); overtid kun med godkjenning fra leder/kunde.
E. TRANSPORT, FLYREISER OG UTEBLIVELSE FRA ARBEID
-
Arbeidsgiver organiserer transport og fly; du skal følge oppsatte tider.
-
Manglende oppmøte til fly/transport = retur for egen regning og mulig disiplinærreaksjon.
-
Tidlig hjemreise av private grunner skjer for egen regning.
-
No-show (møter ikke på jobb) uten gyldig grunn og kontakt = alvorlig brudd, mulig oppsigelse/avslutning og retur for egen regning.
F. BRUK AV FIRMABIL
-
Formål: kun kjøring verft ↔ butikk.
-
Annen bruk (f.eks. lege, myndigheter, Skatteetaten, NAV) krever forhåndsvarsel og godkjenning fra kontoret.
-
Kontoret overvåker drivstofforbruk og kjørelengde; reglene skal følges strengt.
-
Nøkler holdes av utpekt DAP-person; kontakt via koordinator eller kollegaer på stedet.
Kjøretøyregler/forbud:
-
Forbud mot å transportere personer utenfor DAP Solution AS,
-
Forbud mot røyking,
-
Forbud mot forsøpling,
-
Forbud mot kjøring i arbeidsdresser,
-
Forbud mot privat bruk uten kontorets godkjenning.
Firmabil er et privilegium. Brudd medfører reaksjoner (tap av biltilgang, belastning for rengjøring/skader, og ved alvorlige tilfeller avslutning av arbeidsforholdet).
G. UTSTYR, EIENDOM OG ØKONOMISK ANSVAR
-
Verktøy/PVU/kort utleveres mot kvittering; arbeidstaker har økonomisk ansvar fra utlevering til retur.
-
Alt skal leveres tilbake til utleveringsstedet ved prosjektslutt/oppdragsslutt.
-
Tap/skade/manglende retur = økonomisk ansvar innenfor lov og avtale.
-
Ikke bruk kundens utstyr/kjøretøy uten autorisasjon.
-
Adgangskort og ID: ta godt vare på; tap/skade meldes straks. Kostnad for nytt kort kan belastes (innenfor lov).
H. HMS – MINSTEKRAV I UTFØRELSEN
-
PTW er påkrevd for særskilte arbeider: varme arbeider, trange rom, løft, energi-isolering.
-
LOTO: låsing og merking av energikilder; verifiser zero energy state.
-
SJA/JSA/RA: risikovurdering før oppstart; signatur fra teamet.
-
Løfting: sertifisert løfteredskap, signalmann/banksman, ingen arbeid under hengende last.
-
Arbeid i høyden: fallsikring, rekkverk, kontrollerte stiger/lift; gyldige bevis.
-
Kjemikalier: SDS, riktige beholdere; ikke omfylling til drikkeflasker.
-
Alarm/Evakuering: oppmøtested; opptelling; meld enhver spill/utslipp umiddelbart.
-
Stop Work Authority: plikt til å stanse farlig arbeid; ingen represalier.
I. PERSONOPPLYSNINGER, PERSONVERN OG SOSIALE MEDIER
-
Personopplysninger, sertifikater og dokumenter behandles iht. GDPR; ansatte har innsynsrett og plikt til å oppdatere data (adresse, telefon, bankkonto).
-
Ingen kundedata på private enheter/lagringsmedier; ingen uautorisert programvare (shadow IT).
-
Ingen publisering fra arbeidsplassen uten samtykke fra kunde og DAP; brudd kan få rettslige konsekvenser.
J. KUNDERELASJONER, ETIKK OG VARSLING (GRIEVANCE)
-
Profesjonell kommunikasjon; eskaler tvister/klager til DAP-koordinator (ikke «på gulvet»).
-
Antikorrupsjon: ingen bestikkelser/fordeler; gaver kun symbolske og transparente.
-
Interessekonflikter skal meldes umiddelbart (f.eks. familie hos leverandør).
-
Medieuttalelser/offentlige uttalelser kun av personer autorisert av DAP.
-
Samarbeid med kundens verneombud og HMS; meld farlige forhold.
-
Alle problemer/konflikter/klager går først til DAP; ikke løs direkte med kunden uten DAPs involvering.
K. SKIKKETHET FOR ARBEID (FITNESS FOR DUTY) OG MEDISINER
-
Meld raskt fra til koordinator om helsemessige endringer som påvirker sikker utførelse.
-
Ikke arbeid dersom helsetilstand eller medikamenter kan medføre fare.
L. HVILETID OG OVERTID
-
Følg pauser og minimum hvile mellom skift i tråd med lov og kundens regler.
-
Ikke ta overtid uten godkjenning fra leder/kunde.
M. REAKSJONER VED BRUDD
-
Muntlig eller skriftlig advarsel.
-
Fjerning fra kundens arbeidsplass / demobilisering.
-
Tap av privilegier (f.eks. bil) og/eller belastning av reelle skadekostnader (innenfor loven).
-
Avslutning av arbeidsforhold/kontrakt og retur for egen regning der reglementet angir det.
-
Varsling av alvorlige brudd til kunden eller politiet (f.eks. vold, tyveri, sabotasje, alkohol/narkotika).
