top of page

DAP SOLUTION AS – ARBEIDSREGLEMENT

Formål og omfang

Disse retningslinjene fastsetter regler for opptreden og arbeidsstandarder for ansatte i DAP Solution AS som er utplassert ved norske verft. De supplerer arbeidsavtalen, kundens lokale HMS-prosedyrer (Helse, Miljø og Sikkerhet) samt norsk lov (Arbeidsmiljøloven). Manglende kunnskap om disse reglene fritar ingen for ansvar.

​​

A. FORBUDT ADFERD (BRUDD PÅ REGLEMENTET)

  • Møte på jobb påvirket av alkohol, narkotika eller medikamenter som svekker funksjonsevnen.

  • Inntak av alkohol/rusmidler på arbeidsplassen, i firmabil eller i innkvartering der dette er forbudt.

  • Å nekte alkohol-/rusmiddeltest.

  • Arbeid uten gyldig Permit-to-Work (PTW) eller påkrevde sertifikater/bevis (Hot Work, Arbeid i høyden, Truck/Forklift, Gas Tester).

  • Manglende bruk av påkrevd PVU/PPE (hjelm, briller, vernesko, hansker, maske) eller bevisst skade på PVU.

  • Å ignorere kundens HMS-regler (LOTO, PTW, alarm/evakuering, oppmøtested/muster point).

  • Omgåelse av maskinvern; arbeid uten energi-isolering.

  • Fysisk/verbalt vold, trakassering, mobbing, trusler, grovt språk, diskriminering.

  • Tyveri, hærverk, underslag av verktøy, materiell eller drivstoff.

  • Forfalskning av timelister, sertifikater, signaturer eller dokumenter.

  • Ugyldig fravær, gjentatt forsinkelse, å forlate arbeidsstedet uten tillatelse; no-show.

  • Å nekte å utføre arbeid som er avtalt og sikkert (du kan alltid nekte uforsvarlig/ufarlig arbeid – Stop Work).

  • Private oppdrag i arbeidstiden; interessekonflikter.

  • Medbringelse av våpen/farlige gjenstander/stoffer; brudd på brannvern; røyking utenfor tillatte soner.

  • Foto/video og publisering fra arbeidsplassen uten skriftlig samtykke fra kunde og DAP.

  • Deling av konfidensiell informasjon (teknisk, kommersiell, personopplysninger).

  • Kjøring av firmabil i påvirket tilstand; manipulering av drivstoff, kort eller bom/toll-systemer.

  • Å skjule ulykker/nestenulykker eller unnlate å melde HMS-hendelser; hindre revisjoner/undersøkelser.

  • Å skjule eller oppgi uriktige opplysninger om kvalifikasjoner/erfaring.

  • Bruk av utløpte sertifikater; sveising i strid med WPS/PQR.

  • Arbeid uten helsemessig skikkethet (fitness for duty) eller i sterkt trøtt tilstand.

  • Brudd på orden/regler i innkvartering (støy, alkohol, uvedkommende gjester, skader).

  • Kjøring i arbeidsdress, røyking eller forsøpling i firmabil.

  • Privat bruk av firmabil uten tillatelse; manglende retur av utlevert utstyr etter prosjekt.

  • Uriktige opplysninger om sykdom, fravær eller utgifter.

B. ANSATTES PLIKTER

  • Kjenne til og følge norsk lov, kundens regler og dette reglementet; samarbeide med HMS og verneombud.

  • Møte presis og være arbeidsdyktig; melde sykdom før skift og holde kontakt med koordinator.

  • Delta på induksjon/TBT, HMS-opplæring; kjenne lokale PTW- og beredskapsprosedyrer.

  • Bruke riktig PVU og melde mangler/skader.

  • Før korrekte timelister godkjent av formann; leveres til lønn i tide.

  • Melde ulykker/nestenulykker/NCR umiddelbart (skriftlig rapport innen 24 timer).

  • Opprettholde orden (5S) på arbeidsplass, i bil og innkvartering; kildesortere; melde spill/utslipp.

  • Ta vare på kundens og selskapets eiendeler; korrekt bruk og retur av verktøy/PVU/kort.

  • Ha med originale sertifikater/bevis på arbeidsstedet; holde dem gyldige.

  • Taushetsplikt og vern av data (GDPR).

  • Profesjonell kommunikasjon og opptreden — også utenom arbeidstid (butikker, transport, innkvartering).

  • Gi DAP korrekte opplysninger om kvalifikasjoner/erfaring; melde endringer i persondata, bevis og helsetilstand.

C. KRAV TIL ENGELSKKUNNSKAPER

  • Du skal beherske engelsk på et nivå som gjør at du kan:

    • forstå instruksjoner fra formann/leder,

    • delta på TBT/induksjon,

    • forstå HMS-regler og nødkommunikasjon.

  • Mangelfulle engelskkunnskaper, bekreftet av kunden eller DAP, kan medføre umiddelbar avslutning og demobilisering for egen regning (innenfor lov og avtale).

D. ARBEIDSORGANISERING, FØRSTE DAG OG LOKALE REGLER

Losji og nattero

  • Nattero i losji gjelder kl. 22:00–06:00. Vennligst merk at prosjektet kan ha nattskift; vi ber derfor om ro også på dagtid.

  • Forbudt: støy, høy musikk, fester, å ta imot uautoriserte gjester, alkoholbruk, røyking utenfor tillatte områder.

  • Brudd kan medføre: advarsel, belastning av kostnader, demobilisering og/eller oppsigelse – jf. kapittel M.

  • Første dag: pliktig oppmøte hos kundens Formann/Foreman og kontakt med DAP-koordinator (telefon/SMS).

  • Plikt til selv å gjøre seg kjent med regler for verft, kantine og innkvartering – finnes på stedet og på verftets nettsider.

  • Følg arbeidstid, pauser og hviletid (arbeidstid/hviletid); overtid kun med godkjenning fra leder/kunde.

E. TRANSPORT, FLYREISER OG UTEBLIVELSE FRA ARBEID

  • Arbeidsgiver organiserer transport og fly; du skal følge oppsatte tider.

  • Manglende oppmøte til fly/transport = retur for egen regning og mulig disiplinærreaksjon.

  • Tidlig hjemreise av private grunner skjer for egen regning.

  • No-show (møter ikke på jobb) uten gyldig grunn og kontakt = alvorlig brudd, mulig oppsigelse/avslutning og retur for egen regning.

F. BRUK AV FIRMABIL

  • Formål: kun kjøring verft ↔ butikk.

  • Annen bruk (f.eks. lege, myndigheter, Skatteetaten, NAV) krever forhåndsvarsel og godkjenning fra kontoret.

  • Kontoret overvåker drivstofforbruk og kjørelengde; reglene skal følges strengt.

  • Nøkler holdes av utpekt DAP-person; kontakt via koordinator eller kollegaer på stedet.

Kjøretøyregler/forbud:

  • Forbud mot å transportere personer utenfor DAP Solution AS,

  • Forbud mot røyking,

  • Forbud mot forsøpling,

  • Forbud mot kjøring i arbeidsdresser,

  • Forbud mot privat bruk uten kontorets godkjenning.

Firmabil er et privilegium. Brudd medfører reaksjoner (tap av biltilgang, belastning for rengjøring/skader, og ved alvorlige tilfeller avslutning av arbeidsforholdet).

G. UTSTYR, EIENDOM OG ØKONOMISK ANSVAR

  • Verktøy/PVU/kort utleveres mot kvittering; arbeidstaker har økonomisk ansvar fra utlevering til retur.

  • Alt skal leveres tilbake til utleveringsstedet ved prosjektslutt/oppdragsslutt.

  • Tap/skade/manglende retur = økonomisk ansvar innenfor lov og avtale.

  • Ikke bruk kundens utstyr/kjøretøy uten autorisasjon.

  • Adgangskort og ID: ta godt vare på; tap/skade meldes straks. Kostnad for nytt kort kan belastes (innenfor lov).

H. HMS – MINSTEKRAV I UTFØRELSEN

  • PTW er påkrevd for særskilte arbeider: varme arbeider, trange rom, løft, energi-isolering.

  • LOTO: låsing og merking av energikilder; verifiser zero energy state.

  • SJA/JSA/RA: risikovurdering før oppstart; signatur fra teamet.

  • Løfting: sertifisert løfteredskap, signalmann/banksman, ingen arbeid under hengende last.

  • Arbeid i høyden: fallsikring, rekkverk, kontrollerte stiger/lift; gyldige bevis.

  • Kjemikalier: SDS, riktige beholdere; ikke omfylling til drikkeflasker.

  • Alarm/Evakuering: oppmøtested; opptelling; meld enhver spill/utslipp umiddelbart.

  • Stop Work Authority: plikt til å stanse farlig arbeid; ingen represalier.

I. PERSONOPPLYSNINGER, PERSONVERN OG SOSIALE MEDIER

  • Personopplysninger, sertifikater og dokumenter behandles iht. GDPR; ansatte har innsynsrett og plikt til å oppdatere data (adresse, telefon, bankkonto).

  • Ingen kundedata på private enheter/lagringsmedier; ingen uautorisert programvare (shadow IT).

  • Ingen publisering fra arbeidsplassen uten samtykke fra kunde og DAP; brudd kan få rettslige konsekvenser.

J. KUNDERELASJONER, ETIKK OG VARSLING (GRIEVANCE)

  • Profesjonell kommunikasjon; eskaler tvister/klager til DAP-koordinator (ikke «på gulvet»).

  • Antikorrupsjon: ingen bestikkelser/fordeler; gaver kun symbolske og transparente.

  • Interessekonflikter skal meldes umiddelbart (f.eks. familie hos leverandør).

  • Medieuttalelser/offentlige uttalelser kun av personer autorisert av DAP.

  • Samarbeid med kundens verneombud og HMS; meld farlige forhold.

  • Alle problemer/konflikter/klager går først til DAP; ikke løs direkte med kunden uten DAPs involvering.

K. SKIKKETHET FOR ARBEID (FITNESS FOR DUTY) OG MEDISINER

  • Meld raskt fra til koordinator om helsemessige endringer som påvirker sikker utførelse.

  • Ikke arbeid dersom helsetilstand eller medikamenter kan medføre fare.

L. HVILETID OG OVERTID

  • Følg pauser og minimum hvile mellom skift i tråd med lov og kundens regler.

  • Ikke ta overtid uten godkjenning fra leder/kunde.

M. REAKSJONER VED BRUDD

  • Muntlig eller skriftlig advarsel.

  • Fjerning fra kundens arbeidsplass / demobilisering.

  • Tap av privilegier (f.eks. bil) og/eller belastning av reelle skadekostnader (innenfor loven).

  • Avslutning av arbeidsforhold/kontrakt og retur for egen regning der reglementet angir det.

  • Varsling av alvorlige brudd til kunden eller politiet (f.eks. vold, tyveri, sabotasje, alkohol/narkotika).

GlobalEnergy_Gold_100.jpg

©2025 by DAP Solution AS

iso-1080x675-removebg-preview.png
bottom of page